Δέχομαι τις συνέπειες των πράξεών μου

Ο προσανατολισμός:

Όταν κάποιος μάθει να  αποδέχεται τις συνέπειες των πράξεων του θα  αναπτύξει  ικανότητα να προβλέπει, να υπολογίσει , να ασκεί κριτική στον εαυτό του, να συμπεριφέρεται με  λογικό τρόπο. Αυτό θα είναι  ένα σημάδι ευφυούς συμπεριφοράς

 

Στόχος:

Σε επίπεδο γνώσεων:Να  κατανοήσουμε  ότι οι ενέργειές μας  έχουν  συνέπειες.

Σε επίπεδο ικανοτήτων:Να μπορούμε να προβλέπουμε τις συνέπειες των πράξεών μας.

Σε επίπεδο στάσεων:Να δεχόμαστε τις δυσάρεστες συνέπειες των πράξεών μας.

 

Ορισμός:

Αποδέχομαι τις συνέπειες  των πράξεών μου σημαίνει ότι χωρίς παράπονα και αίσθημα αδικίας αναγνωρίζω το σημείο του λάθους μου γίνομαι περισσότερο προσεκτικός και δέχομαι τα επακόλουθα της συμπεριφοράς μου (παρατηρήσεις ,τιμωρία κ. α )

 

Παράδειγμα:

Έκανες ένα λάθος; Το αναγνωρίζεις.

Έκανες ένα λάθος; Αναζητάς τις αιτίες.

Έκανες ένα λάθος και προκάλεσες σε άλλους ζημιά;  Ζητάς συγνώμη και προσπαθείς να  την αποκαταστήσεις .

Υπολόγισες λανθασμένα και απότυχες; Πρέπει στο μέλλον να προσέχεις περισσότερο.

Έκανες λάθος; Δεν αναζητάς δικαιολογίες. Όλοι κάνουν λάθη.

 

Σχέδιο δράσης για το σπίτι και το σχολείο

Συζητήστε για κάποια λανθασμένη ενέργεια και εντοπίστε το λάθος.

Βοηθήστε να παραδεχτεί την ευθύνη του αυτός που έκανε  το σφάλμα.

Κάθε μέλος  της ομάδας  οφείλει να λογοδοτεί για τα  λάθη του.

Να έχετε λογικές απαιτήσεις από τους ανθρώπους και προπαντός από τα παιδιά .

Όταν παραβιάζονται κανόνες, να επιβάλλετε  δίκαιες  ποινές (ανάλογα με το παράπτωμα ) με σταθερότητα και συνέπεια ,αλλά  ,κυρίως, να τα βοηθάτε να  αποδέχονται τις συνέπειες των πράξεών τους.

Το να μπορεί να παραδέχεται κανείς τις πράξεις του είναι δείγμα ευφυΐας

 

Να θυμάσαι…

Μαθαίνουμε από τα λάθη μας

Τα παθήματα γίνονται μαθήματα

Το να κάνεις πάλι το ίδιο λάθος δεν είναι σημάδι φρονιμάδας

 

Λέξεις ή φράσεις κλειδιά

Όταν κανείς είναι αυστηρός με τον εαυτό του, πολύ σπάνια αποτυχαίνει. Κομφούκιος

Όποιος δεν έκανε ποτέ λάθος, δεν έχει δοκιμάσει ποτέ κάτι καινούργιο. Αϊνστάιν, 

Μια από τις τιμωρίες που δεν καταδέχεσαι να ασχοληθείς με την πολιτική είναι ότι καταλήγεις να σε κυβερνούν οι κατώτεροί σου. Πλάτων,

Το να κάνεις λάθος είναι ανθρώπινο, το να συγχωρείς είναι θεϊκό.. Alexander Pope, 

Αν θέλεις  να μάθεις…

  • Τι μύθο του Αισώπου.
  • Τι σημαίνει « Έπαθε και έμαθε»  
  • Γιατί πρέπει να πληρώνουμε για τα λάθη μας
  • Τι μας διδάσκει ο μύθος αυτός.

Τότε …άκουσε

 

Ο μύθος του Αισώπου λέει Ένας γάιδαρος με αλάτι φορτωμένος περνούσε ένα ποτάμι, αφού γλίστρησε .. κ.λ.π.  κ.λ.π..   Βρες και διάβασε το μύθο του Αισώπου.

Οι σοφοί λένε: (Δυο φορές το ίδιο λάθος κάνουν οι ανόητοι)

Ο κόσμος λέει: Έπαθε και έμαθε

 

 

Ο ΓΑΪΔΑΡΟΣ ΚΑΙ ΤΟ ΑΛΑΤΙ

 

Οι μεγάλοι Παιδαγωγοί λένε ότι οι άνθρωποι μαθαίνουν με πολλούς τρόπους.

‘Ένας λέει ότι μαθαίνουν καλύτερα οι άνθρωποι από τα «παθήματα» που τους γίνονται «μαθήματα», σαν τα ζώα στο τσίρκο που μαθαίνουν να γελούν κλαίγοντας!

Ένας άλλος πάλι λέει ότι μαθαίνουν καλύτερα οι γνωστικοί που κάθονται και  σκέφτονται, σαν τον Αριστοτέλη, που κάθισε  μερόνυχτα στον πορθμό του Ευρίπου να ανακαλύψει γιατί τα νερά πάνε  πάνω κάτω.  (Τελικά, το πρόβλημα, το έλυσε  ο Νεύτωνας που εξήγησε πώς…. «μαλλιοτραβιούνται» η γη με το φεγγάρι).

Κάποιος άλλος λέει πως για να μάθεις πρέπει να είσαι …. κοινωνικός και κοσμογυρισμένος και να παρατηρείς και να μιμείσαι τα «καλά και συμφέροντα». Σαν τον Οδυσσέα μας τον «πολύτροπο», όπως μας λέει Όμηρος

Και τέλος ένας μαθητής του Σωκράτη –  λέει ότι μαθαίνουν καλύτερα όσοι ορμηνεύονται με αγάπη από φρόνιμους ανθρώπους, όπως κάνει ο αετός όταν  μαθαίνει στο αετόπουλο να πετάει, όπως πρέπει να κάνουν όλοι οι καλοί δάσκαλοι στον κόσμο.

Κάτι από όλα αυτά θα είχε ακούσει, φαίνεται και ο γάιδαρος του  Αίσωπου, στο γνωστό μύθο με το αλάτι. Αλλά, δεν τα κατάλαβε καλά, τα παιδαγωγικά των ανθρώπων, ο γάιδαρος και να τι έπαθε:

Μια φορά,  ήταν βαρυφορτωμένος με αλάτι και διάβαινε ένα ποταμό, ας πούμε τον Λούσιο, ή τον Αώο.

Καθώς συλλογιζόταν τα βάσανα της γαϊδουρινής ζωής γλίστρησε και έπεσε στο νερό. Κακό αυτό, αλλά όμως κανένα  κακό δεν είναι, τελείως, ξεχωρισμένο από κάποιο καλό , είναι δηλαδή, σαν τους συμμιγείς αριθμούς που μαθαίνουμε στο σχολείο  ,ανακατεμένα.

Το αλάτι  έλιωσε στο νερό  και ο δυστυχής γάιδαρος  έγινε ευτυχής.

Να που υπάρχει και προστάτης των γαϊδάρων κάπου κρυμμένος στο νερό, σκέφτηκε ο γάιδαρος.

Κάθε φορά, λοιπόν, θα  πέφτω στο νερό. σαν είμαι φορτωμένος για να γλιτώνω, από το κακό.

Φως φανάρι, ότι ο γάιδαρος έμάθε  από το πάθημά  του, ότι όποιος  πέφτει στο νερό, σαν είναι φορτωμένος,  σώζεται.

 

Τέλος πάντων ,ο γάιδαρός μας , κακόμαθε.

Μια άλλη φορά, λοιπόν, που μετέφερε  Καλυμνιώτικα  σφουγγάρια, καθώς περνούσε ένα ποτάμι λίγο έξω από το χωριό Αχλαδιά του Αμυνταίου, θυμήθηκε το περιστατικό με το αλάτι και κάνει ένα ………. τάκλιν επίτηδες το «γαϊδούρι» ο γάιδαρος  και πέφτει, μέσα στο  ποτάμι.

Το αφεντικό του, μόλις τον είδε, τράβαγε τα μαλλιά του γιατί κατάλαβε αμέσως ότι θα έχανε το βιος του  και  το γάιδαρο.

Τα σφουγγάρια τράβαγαν το νερό , κατά την …συνήθεια τους , και βάραιναν το φορτίο.

Το ρεύμα του ποταμού τράβαγε τον δύστυχο γάιδαρο στον βυθό.

 

-Να ποιες είναι οι συνέπειες των κακών πράξεων, σκέφτηκε  ο δόλιος ο γάιδαρος, καθώς βούλιαζε στα βαθιά νερά.

-Παίρνω δίκαιη τιμωρία για τη γαϊδουρινή μου συμπεριφορά, αλλά αμέσως μετά ξανασκέφτηκε και είπε:

-Μπορεί να είμαι γάιδαρος, αλλά τελείως βόδι δεν είμαι.

-Αίσωπε είσαι, άδικος δεν είσαι με τους αδύναμους αν και είσαι δούλος. Με  τιμωρείς πολύ σκληρά  για μια τόσο δα  γαϊδουρινή συμπεριφορά.

 

Μόνο τα γαϊδούρια έχουν γαϊδουρινή συμπεριφορά;

-Κοίτα τους  ανθρώπους, άνθρωπέ μου!

(Διασκευή με διαθεματικές προεκτάσεις)

 

 

Οι Ερωτήσεις

 

1.Ερωτήσεις  μνήμης – παρατηρητικότητας

2.Ερωτήσεις  επέκτασης

3.Ερωτήσεις εκμαίευσης μια απλής προσωπικής γνώμης (απλή κρίση)

4.Ερωτήσεις  ανάπτυξης  κριτικής ικανότητας  με βάση  το ρόλος που του ζητάμε(ηθική κριτική)

5.Ερωτήσεις  εκμαίευσης με τη μέθοδο των νύξεων(οπθολογική κριτική

6.Ερωτήσεις διευκρίνησης

7 .Ερωτήσεις δικαιολόγησης

8  .Ερωτήσεις  αιτιολόγησης

9 .Ερωτήσεις δημιουργικής ικανότητας με βάση τη φαντασία του παιδιού

10 .Ερωτήσεις ανάπτυξης  δημιουργικής ικανότητος (με βάση  το ρόλος)

11 .Ερωτήσεις για λήψη λογικών και ηθικών αποφάσεων

12 .Ερωτήσεις για κοινωνική ευαισθητοποίηση

 

 

Δραματοποίηση

 

Μπορείτε το κείμενο  σας να το απαγγείλετε  ή να τον τραγουδήσετε.

Η μουσική πάρα πολλών τραγουδιών που γνωρίζετε ταιριάζει με τα λόγια του κειμένου π.χ.  « άκουσες Αρετούσα μου τα θλιβερά μαντάτα»

 

Τα πρόσωπα: Αφεντικό,  Γάιδαρος, Αφηγητής,

Καλύτερα να το κάνω σε πεζώ διάλογο

Αφεντικό: Γάιδαρε τρέχεις και ματιά δεν ρίχνεις στο τοπίο

Απόλαυσε τη διαδρομή, και ξέχνα το φορτίο

Γάιδ: Αφεντικό αν βάσταγες τούτο που ΄χω στον ωμό,

θα έβλεπες τότε κι εσύ άσχημο αυτό το δρόμο

Αφεντικό: Πώς κάνεις έτσι  γάιδαρε; Υπομονή δεν έχεις;

Γάιδαρος: Γαϊδουρινή υπομονή. Μα θα το πω. Συγγνώμη!

κι …αναίσθητο  αφεντικό που με βαρυφορτώνει

Αφεντικό: Ας μη γεννιόσουν γάιδαρος, εγώ τώρα σου φταίω

Γάιδαρος: Γάιδαρος ποιος γεννήθηκε δεν θέλω να το λέω

 

Αφεντικό:  Πρόσεχε  Όνε δύστροπε  ποτάμι εμείς περνάμε

Γάιδαρος: Πέφτω, γλιστράω, αφεντικό. Αχ Παναγιά μου παμε

Αφεντικό: Είσαι βρε  γάιδαρε, τρελός; Τι Παναγιά φωνάζεις;

βρισκόμαστε στο προ Χριστού. Την Ήρα παρακαλα

 

Γάιδαρος: Ας έρθει ένας καλός θεός. Εγώ θέλω   βοήθεια

«Από μικρό κι από τρελό, μαθαίνεις την αλήθεια!»

Αφεντικό: Σήκω αμέσως, γάιδαρε. Θα λιωσουνε τα αλάτια

Γάιδαρος: Σαν λειώσουνε τα αλάτια σου είναι χαρά για μένα

 

Αφηγητής:

Μα δεν επέρασε  καιρός κι ο γάιδαρος μας πάλι

φορτίο σαν κουβάλαγε πέφτει μες  το ποτάμι

χαρά περιμένε να βρει,  ποιος τα καλά ξεχνάει

μα δεν θυμάται  ο δυστυχής σφουγγάρια κουβαλάει

 

 

Αφεντικό: Αλίμονο μας και στους δυο! Χάνω το βιό μου και το ζο

Γάιδαρος: Όχι  «στους  δυο», αφεντικό. Συ χάνεις τα  σφουγγάρια

Αφεντικό: Άμυαλε ,γάιδαρε τι λες.  Συ θα χαθείς με δαύτα

Γάιδαρος: Θεέ Σωτήρα, σώσε με  και δεν  το ξανακάνω

 

Αφεντικό:Το λες κατόπιν εορτής. Ανώφελη μετάνοια

Σώσε εσένα να σωθείς δεν φτάνουν παρακάλια,

Γάιδαρος. Πρέπει ο θεός να το σκεφτεί να δίνει πριν  νυχτώσει,

στα Νιάτα μας τα απρόσεκτα και τη στερνή μας γνώση!