Έχω αυτοεκτίμηση!

Ο προσανατολισμός

 

Στόχος:

Να μάθουν τι μας κάνει να φαινόμαστε καλοί στον εαυτό μας

Να μάθουν  να μας αρέσει ο εαυτός μας

Να  έχουμε αυτό-εκτίμηση

 

Ορισμός:

Έχω αυτό-εκτίμηση σημαίνει ότι μου αρέσει η εικόνα του  εαυτός μου γιατί έχει πολλά καλά στοιχεία που με κάνουν να νοιώθω υπερήφανος

 

Παράδειγμα:

Μου αρέσει ο εαυτός μου γιατί, είμαι υγιής

Μου αρέσει ο εαυτός μου γιατί, τρέχω πολύ

Μου αρέσει ο εαυτός μου γιατί,  κατανοώ τους άλλους

Μου αρέσει ο εαυτός μου γιατί, είμαι φιλικός με όλους

Μου αρέσει ο εαυτός μου γιατί, λέω αστεία

Μου αρέσει ο εαυτός μου γιατί, είμαι έτσι που είμαι

 

Σχέδιο δράσης για το σπίτι και το σχολείο

Ενθαρρύνουμε τα παιδιά να επαινούν τον εαυτό τους

Επισημαίνουμε και επαινούμε ό,τι καλό κάνει το παιδί στο σπίτι η στο σχολείο

Στην οικογένεια κάνουμε θετικούς χαρακτηρισμούς μεταξύ μας.

Προσέχουμε να μην επαινούμε υπερβολικά για  ασήμαντα πράγματα

Η αυτό-εκτίμηση να μην εξελιχθεί σε  έπαρση και αλαζονεία

Η καλή μας εικόνα διατηρείται όταν κάνουμε και άλλους να την πιστέψουν

 

Να θυμάσαι…

Ότι τον εαυτό σου ΜΠΟΡΕΙΣ να τον κάνεις τόσο καλό η τόσο έξυπνο η ακόμη  τόσο όμορφο ΟΣΟ ΘΕΛΕΙΣ εσύ.

Να σκέφτεσαι πράγματα που κάνεις και σου αρέσουν

Να σκέφτεσαι  και να σχεδιάζεις  πριν  πεις ή κάνεις κάτι.

Μην τα βάζεις με τον εαυτό σου  χωρίς σοβαρό λόγο

Να προσπαθείς να αρέσεις στους άλλους

Να δείχνεις στους άλλους ότι σου αρέσουν

Λέξεις ή φράσεις κλειδιά…

Γνώριζε τον εαυτό σου. Χίλων  6ος π.Χ

Όταν κανείς είναι αυστηρός με τον αυτό του, πολύ σπάνια αποτυχαίνει. Κομφούκιος, 551-479 π.X.,

Αν αγαπάς τον εαυτό σου πολύ, δεν θα ‘χεις φίλους Μένανδρος, 4ος αιών π.Χ.

 

ΒΗΜΑ 2ο

Ο σπάρος 

Σε ένα παλιό αναγνωστικό του Δημοτικού Σχολείου υπήρχε μια ωραία περιγραφή του σπάρου από τον Θ. Ποταμιάνο. Είχε κάποια υπερβολή η συμπεριφορά του σπάρου, όπως την περιέγραφε, αλλά έδειχνε ότι ο μικρός σπάρος είχε καλή ιδέα για τον εαυτό του.

 Όταν ήμουν μικρός στο δημοτικό σχολείο μου είχε κάνει μεγάλη  εντύπωση το κείμενο αυτό  που μιλούσε για  το Σπάρο που ζητωκραύγαζε διαλαλώντας τα προτερήματά του τον εαυτό του. Ο Συγγραφέας εκείνου του κειμένου το «περιποιήθηκε δεόντως» το μικρό εκείνο ψάρι . Το κακολόγησε τόσο πολύ που  με έκανε να το συμπαθήσω, αν και ήταν πράγματι πολύ φωνακλάς και καυχησιάρης. Όταν μεγάλωσα και είδα και γνώρισα καλύτερα  τους ανθρώπους, τότε    ξαναθυμήθηκα τον μικρό φλύαρο σπάρο και διαπίστωσα πόσο ταπεινότερος  ήταν από εμάς.  Εκείνος τουλάχιστον ήταν ένα ψάρι που ήθελε κάποιου να μοιάσει ενώ πολλοί από μας θέλουμε όλοι να μας  μοιάσουν.  Έχουμε  ένα εγώ κρεμασμένο στο μπαλκόνι μας, στο αυτοκίνητα μας  και ψηλά στη μύτη μας. Εκείνο το δύστυχο ψαράκι έκανε σουλάτσα (βόλτες) στην πλατεία , έπαιρνε πόζες και έλεγε  ένα σωρό ψεματάκια ότι τάχα μια μέρα θα λάμψη η αρχοντογενιά του.

(Όσοι έχετε περιέργεια μπορείτε να το διαβάστε το κείμενο εκείνο στα παλιό αναγνωστικό της Ε τάξης σελίδα 120 .Έχουν επανεκδοθεί και πουλιούνται)

Θα έπρεπε, βέβαια, ο σπάρος, να ήταν πιο ταπεινός και λιγότερο επιδειξιομανής και να μην υπερεκτιμά τον εαυτό του, γιατί  αυτό, λέγεται …νοθεία.  . Ωστόσο ήταν πολύ καλό που  του αρέσει ο εαυτός του. Είχε αυτοεκτίμηση. Δεν ήταν  σαν μερικούς ανθρώπους, που, ενώ  αξίζουν,  δεν  πιστεύουν  καθόλου στον εαυτό τους.

 

Εμένα  θα μου αρέσει ο σπάρος να δείχνει έτσι όπως  είναι, δεν χρειάζεται να υπερηφανεύεται. Η  αξία   καθενός φαίνεται μόνη της. Θα  έπρεπε να αισθάνεται καλά για τον   ο εαυτός του, γατί κάθε άνθρωπος είναι μοναδικός, και … ανεπανάληπτος. Αρκεί να είναι  ευγενικός και ταπεινός . Έτσι όπως θα έπρεπε να είμαστε όλοι.

Αλλά οφείλουμε να το ξαναπούμε  ότι προτιμάμε το σπάρο, έστω και υπερτιμημένο, από αυτόν που υποτιμάει τον εαυτό του.

Οι  άνθρωποι είναι σαν τα εθνικά νομίσματα. Όταν είναι υπερτιμημένα, δεν μπορεί να τα πλησιάσει κανείς, επειδή  είναι πολύ ακριβά. Αν πάλι  είναι υποτιμημένα, τότε δεν τα θέλει κανείς, γιατί  δεν αξίζουν τίποτα. Εμείς, όμως, θέλουμε και να μας θέλουν και να μας πλησιάζουν, γι’ αυτό θα επιλέξουμε τη χρυσή τομή, το « μέτρον άριστον». Ούτε μαλαματένιοι  ούτε μπακιρένιοι,  αλλά αργυρένιοί.

 

 

 

 

 

 

Ο ΣΠΑΡΟΣ

Του Α.Β.Καραμπάτσου

 

Τα ψάρια μοιάζουν με λεφτά

-λαχταριστά-

ψιλά, χοντρά, και μύρια.

χρυσά-αργυρά είναι μερικά

-και ακριβά-

κι άλλα σκέτα μπακίρια.

Ο σπάρος είναι από χαλκό

-ψάρι φτηνό;-

που γνώση έχει περίσσεια

Η αξία τούτη δεν τ΄ αρκεί

-το διαλαλεί-

θέλει παραπανίσια

Περπατησιά και αλλαξιά

-Όψη , θωριά –

 με νάζια πόζα αλλάζει

Λάμπει, αστράφτει και βροντά

-Τον ψευταρά-

χρυσός είμαι φωνάζει

Του Όλυμπου λέει οι θεοί.

-οι εθνικοί-

Σαν κάνανε θυσία

εμέ γευόταν όλοι αυτοί

-οι εκλεκτοί-

Μαζί με  αμβροσία

Σπάρε! το «μέτρο» το περνάς

-περιγελάς-

Βρίζεις με αυτά που κάνεις

δεν σε ακούνε οι θεοί,

είναι νεκροί,

μα μην το παρακάνεις

Κάρπικα είναι όσα φοράς

-δεν μας γελάς-

Γιατί και μεταξένια

ρούχα  αν βάλει ο μασκαράς

-ο ψευταράς-

τα κάνει αχυρένια

Λέει ο καλός τραγουδιστής

-ο ποιητής –

την ξένη φούντα λύσε

που χεις  κρεμάσει στο σπαθί

-είναι ντροπή-

Δική σου φούντα δέσε

Δεν μοιάζουνε οι γιαλαντζι

Από γυαλί

Με τις χρυσές τις χάντρες

«τα ράσα δεν κάνουν τον παπά

-ας τα φορά-

κι ούτε η θωριά τους άντρες»

Σε ξυλοπόδαρα πατάς  –

Και περπατάς

σπάρε μου για να αρέσεις,

βλέπε τι θησαυρό κρατάς

-και τον πετάς-

αστράφτει ο νους  που έχεις

Πέτα την κούφια ξιπασιά

-μίλα σεμνά-

κι έξυπνα κάνε νάζια

μα προ παντός μη τα φοράς

– και τα κουνάς –

ξένα μαργαριτάρια

Ο παπαγάλος κι αν μιλά

-λόγια ξερά –

λόγο έχει τ’ αηδόνι

και το παγόνι έχει φτερά

-φανταχτερά-

μα ο αητός ψηλώνει

Μάθε να είσαι ευγενικός!

-Λιτά κομψός!-

Μοναδικός και γνήσιος!

Με περηφάνια ταπεινός!

-Σεμνά σοφός!-

Ψηλός μα μ’ όλους ίσιος!

 

 

Οι Ερωτήσεις

 

Α.Ερωτήσεις για ανάπτυξη δηλωτικής σκέψης

 

1.Ερωτήσεις μνήμης-παρατηρητικότητας

 

α)Ποιοι παίρνουν μέρος στο διάλογο;

β)Τι κάνει τα καλάμια να σπάζουν;

γ)Υπάρχει στο κείμενο η λέξη «άνεμος»;

 

2.Ερωτήσεις επέκτασης

 

α)Πού συνήθως φυτρώνουν τα καλάμια;

β)Ποια φαίνονται πιο ανθεκτικά τα δέντρα ή τα καλάμια;

γ)Πώς αντιμετωπίζουν το δυνατό άνεμο τα δέντρα και πώς τα καλάμια;

 

3.Ερωτήσεις εκμαίευσης μιας απλής προσωπικής γνώμης

 

α)Πιστεύεις ότι τα καλάμια προστατεύονται καλύτερα από τα δέντρα;

β)Τι νομίζεις πως σώζει τα καλάμια;

γ)Μπορεί να συμβεί το ίδιο στους ανθρώπους;

 

Β.Ερωτήσεις για ανάπτυξη ηθικής κριτικής σκέψης

 

4..Ερωτήσεις ηθικής επανακατεύθυνσης

α)Αν ήσουν η αιωνόβια ελιά τι θα συμβούλευες τα δέντρα;

β)Πιστεύεις πως γίνονται αλλαγές στη ζωή των ανθρώπων;

 

Γ.Ερωτήσεις για ανάπτυξη λογικής κριτικής ικανότητας

 

5..Ερωτήσεις εκμαίευσης με τη μέθοδο των νύξεων

 

α)Ο Ηράκλειτος είπε: Τα πάντα ρει και ουδέν μένει. Πώς το καταλαβαίνεις;

β)Τι ξέρεις για τους ασκούς του Αιώλου;

 

6..Ερωτήσεις διευκρίνισης

α)Εξήγησέ μου τι σημαίνει  «μένουν στο περιθώριο ή χάνονται»

β)Γιατί λέει στο κείμενο  «άνοιξαν οι ασκοί του Αιώλου»;

γ)Γιατί αποκαλεί ο συγγραφέας την ελιά «υπερήφανο»;

 

7..Ερωτήσεις δικαιολόγησης

 

α)Πώς δικαιολογείς την αντιμετώπιση των δέντρων;

β)Πώς δικαιολογείς την αντιμετώπιση των καλαμιών;

 

8..Ερωτήσεις αιτιολόγησης

 

α)Γιατί τα δέντρα δε μπορούν να λυγίσουν όπως τα καλάμια;

β) Γιατί οι άνθρωποι που δε λυγίζουν μένουν στο περιθώριο;

 

Δ.Ερωτήσεις για  ανάπτυξη δημιουργικής ικανότητας

 

9..Ερωτήσεις δημιουργικής φαντασίας

α)Πώς φαντάζεσαι το σκηνικό που εκτυλίχθηκε η ιστορία μας;

β)Τι άραγε έκαναν τα δέντρα μετά την απάντηση που έδωσαν τα καλάμια;

 

10..Ερωτήσεις δημιουργικής επανακατεύθυνσης

α)Γίνε η αιωνόβια ελιά και δώσε μια συμβουλή στα δέντρα.

β)Γίνε ένα από τα δέντρα και πες μας γιατί συμπεριφέρεσαι έτσι όταν φυσά ο άνεμος.

 

Ε.Ερωτήσεις για ανάπτυξη κοινωνικής ευθύνης

 

11..Ερωτήσεις για λήψη λογικών και ηθικών αποφάσεων

α)Γιατί πρέπει να ακούμε με προσοχή όποιον αντιπροσωπεύει στη ζωή μας την αιωνόβια ελιά;

β)Από όσα άκουσες, τι σκοπεύεις να εντάξεις στη ζωή σου;

 

12.Ερωτήσεις για κοινωνική ευαισθητοποίηση

α)Γιατί νομίζεις  πως ασχοληθήκαμε με αυτό το μάθημα;

β)Νομίζεις πως εσύ πρέπει να είσαι ευέλικτος στη ζωή σου ;  Γιατί;

γ)Θα μιλήσεις σε κάποιο φίλο ή συμμαθητή σου για την ανάγκη της προσαρμογής;

 

Δραματοποίηση σεναρίου με τη σωστή συμπεριφορά

 

 

  1. Ανάθεση εργασιών

 

Γλωσσική ανάπτυξη.    Αναθέστε μια άσκηση από την γραμματική.

Μαθηματική ανάπτυξη.   Αναθέστε μια άσκηση από την πρακτική αριθμητική.

Αισθητικοκινητική ανάπτυξη.  Αναθέστε μια άσκηση ζωγραφικής αναπαράσταση

Μουσική ανάπτυξη.   Υπάρχει κάποιο μουσικό κομμάτι που νομίζετε ότι μπορεί να συνδυαστεί  με το θέμα μας