Μου αρέσει η εικόνα μου!

Ο προσανατολισμός

Όταν μάθουμε να μας αρέσει η εικόνα του εαυτού μας αποκτούμε καλό αυτοσυναίσθημα, νοιώθουμε  αυτοπεποίθηση και έχουμε καλή διάθεση για προσπάθεια. Είναι σημάδι συναισθηματικής ωριμότητας.

 

Στόχος:

Να   βλέπουμε με επιείκεια, αγάπη και κατανόηση  τον εαυτό μας.

Να  είμαστε ικανοί να ανακαλύπτουμε τα θετικά στοιχεία μας.

Να συμφιλιωθούμε με την εικόνα μας.

 

Ορισμός:

Προσωπική εικόνα είναι η άποψη (γνώμη), που έχει κανείς για τον εαυτό του, σε σχέση με την εμφάνιση, τις δυνατότητες, τα επιτεύγματά του. Η άποψη αυτή πρέπει να είναι θετική.  Συνήθως οι άνθρωποι υπερεκτιμούν ή υποτιμούν τον εαυτό τους.

 

Παράδειγμα:

Θετικής άποψης:

Είμαι κοντός, μα και ο Μέγας Αλέξανδρος ήταν πολύ κοντός (1,54). Μακάρι να του μοιάσω!

Έλυσα τις μισές ασκήσεις, παρόλο που δεν είχα προετοιμαστεί καλά. Γι’ αυτό νομίζω ότι αξίζω.  Πάντα  θα  τα  καταφέρνω.

Αρνητικής άποψης:

Είμαι κοντός, δεν αξίζω τίποτα. Δεν θα κάνω τίποτα σημαντικό στη ζωή μου!

Έλυσα τις μισές ασκήσεις. Δεν είχα, βέβαια, προετοιμαστεί καλά, αλλά δεν νομίζω ότι φταίει αυτό. Μάλλον δεν έχω ικανότητες, δεν  αξίζω. Ποτέ δεν θα τα καταφέρνω!

 

Σχέδιο δράσης για το σπίτι και το σχολείο

Σκεφτείτε ένα προσωπικό σας χαρακτηριστικό, που σας αρέσει.

Συζητήστε με τους άλλους για την καλή εικόνα που έχουν για εσάς. Βρείτε τα πλεονεκτήματά σας και τονίστε τα.

Συζητήστε με την οικογένειά σας για τα στοιχεία της εικόνας σας, που μπορείτε να βελτιώσετε.

Βοηθήστε τα παιδιά να νιώσουν ότι τα εκτιμάτε, επιβεβαιώνοντας τα θετικά τους σημεία, όχι με υπερβολή, αλλά με φυσικό τρόπο.

Η καλή ιδέα που έχω για μένα είναι δείγμα συναισθηματικής νοημοσύνης

 

Να θυμάσαι…

Βοήθησε τους γύρω σου να σχηματίσουν καλή εικόνα για σένα.

Είμαι ό,τι πιστεύω ότι πιστεύουν οι άλλοι για μένα.

Την εικόνα σου την προφητεύουν οι γύρω σου, για αυτό ξεγελάστε τους προφήτες είναι ευκολόπιστοι

 

Λέξεις ή φράσεις κλειδιά…

Ποτέ μην έχεις μεγάλη ιδέα για τον εαυτό σου, αλλά και ποτέ μην περιφρονήσεις τον εαυτό σου. Ισοκράτης, 436-338 π.Χ.,

 

Σκέψου λίγο πριν διαβάσεις

Ένας …καθρέπτης, ο ωραιότερος, για  να ….κοιτάζεστε

 

 

Ο ΚΑΘΡΕΦΤΗΣ Του Α.Β.Καραμπάτσου

Αν μια μέρα σταθείς

στον καθρέφτη να δεις

ότι δείχνει εκείνος εμπρός σου

 

Να χαρείς μ’ ό,τι δεις

είναι ωραίο, να πεις,

ομορφαίνει με λόγο δικό σου.

 

Στον καθρέφτη αν βρεθείς

Τη ψυχή σου  θα δεις

ό,τι ακούει από εκείνη σου δείχνει

 

αυτή ακούει ό,τι λες

ας μιλάς με σιωπές

τα όνειρά σου γνωρίζει εκεινη

 

Δεν μ’ αρέσει μη πεις

Ψάξε! Κάτι θα βρεις

Τα καλά είναι πάντα κρυμμένα

 

Προπαντός μη βιαστείς

είναι αγώνας ζωής

να γνωρίσεις τον άγνωστο εσένα.

 

Αν φτωχή συ  τη βρεις

Θα σε αλλάξω να πεις

Όμοιο είναι αυτό με συγγνώμη

 

Σαν κριτής μη σταθείς

Δίχως λάθη κανείς

δεν υπάρχουν αδιέξοδοι δρόμοι

 

Αν ψηλά θες να  πας

Τα σκαλιά μη μετράς

Ανηφόρα η ζωη έχει κόπους

 

θα το νοιώσεις κι εσύ

η ομορφιά δεν αρκεί

μόνο η γνώση στολίζει ανθρώπους !

 

Ταπεινά να  φερθείς

στον καθρέφτη  μη δεις

του Ναρκίσσου σημάδια δεν πρέπει

 

Στον καθρέφτη αν σταθείς

συ θα πεις τι θα δεις

ο καθρέφτης, θυμήσου, δεν  βλέπει.

(  για να αλλάξουμε αυτούς που πιστεύουν ότι τις αρμονίες

τις βγάζουν τα βιολιά κι όχι οι άνθρωποι)

.

Οι Ερωτήσεις

Α.Ερωτήσεις για ανάπτυξη δηλωτικής σκέψης

1.Ερωτήσεις μνήμης-παρατηρητικότητας

α)Ποιοι παίρνουν μέρος στο διάλογο;

β)Τι κάνει τα καλάμια να σπάζουν;

γ)Υπάρχει στο κείμενο η λέξη «άνεμος»;

2.Ερωτήσεις επέκτασης

α)Πού συνήθως φυτρώνουν τα καλάμια;

β)Ποια φαίνονται πιο ανθεκτικά τα δέντρα ή τα καλάμια;

γ)Πώς αντιμετωπίζουν το δυνατό άνεμο τα δέντρα και πώς τα καλάμια;

3.Ερωτήσεις εκμαίευσης μιας απλής προσωπικής γνώμης

α)Πιστεύεις ότι τα καλάμια προστατεύονται καλύτερα από τα δέντρα;

β)Τι νομίζεις πως σώζει τα καλάμια;

γ)Μπορεί να συμβεί το ίδιο στους ανθρώπους;

Β.Ερωτήσεις για ανάπτυξη ηθικής κριτικής σκέψης

4..Ερωτήσεις ηθικής επανακατεύθυνσης

α)Αν ήσουν η αιωνόβια ελιά τι θα συμβούλευες τα δέντρα;

β)Πιστεύεις πως γίνονται αλλαγές στη ζωή των ανθρώπων;

 

Γ.Ερωτήσεις για ανάπτυξη λογικής κριτικής ικανότητας

5..Ερωτήσεις εκμαίευσης με τη μέθοδο των νύξεων

α)Ο Ηράκλειτος είπε: Τα πάντα ρει και ουδέν μένει. Πώς το καταλαβαίνεις;

β)Τι ξέρεις για τους ασκούς του Αιώλου;

 

6..Ερωτήσεις διευκρίνισης

α)Εξήγησέ μου τι σημαίνει  «μένουν στο περιθώριο ή χάνονται»

β)Γιατί λέει στο κείμενο  «άνοιξαν οι ασκοί του Αιώλου»;

γ)Γιατί αποκαλεί ο συγγραφέας την ελιά «υπερήφανο»;

 

7..Ερωτήσεις δικαιολόγησης

α)Πώς δικαιολογείς την αντιμετώπιση των δέντρων;

β)Πώς δικαιολογείς την αντιμετώπιση των καλαμιών;

 

8..Ερωτήσεις αιτιολόγησης

α)Γιατί τα δέντρα δε μπορούν να λυγίσουν όπως τα καλάμια;

β) Γιατί οι άνθρωποι που δε λυγίζουν μένουν στο περιθώριο;

Δ.Ερωτήσεις για  ανάπτυξη δημιουργικής ικανότητας

9..Ερωτήσεις δημιουργικής φαντασίας

α)Πώς φαντάζεσαι το σκηνικό που εκτυλίχθηκε η ιστορία μας;

β)Τι άραγε έκαναν τα δέντρα μετά την απάντηση που έδωσαν τα καλάμια;

10..Ερωτήσεις δημιουργικής επανακατεύθυνσης

α)Γίνε η αιωνόβια ελιά και δώσε μια συμβουλή στα δέντρα.

β)Γίνε ένα από τα δέντρα και πες μας γιατί συμπεριφέρεσαι έτσι όταν φυσά ο άνεμος.

Ε.Ερωτήσεις για ανάπτυξη κοινωνικής ευθύνης

11..Ερωτήσεις για λήψη λογικών και ηθικών αποφάσεων

α)Γιατί πρέπει να ακούμε με προσοχή όποιον αντιπροσωπεύει στη ζωή μας την αιωνόβια ελιά;

β)Από όσα άκουσες, τι σκοπεύεις να εντάξεις στη ζωή σου;

12.Ερωτήσεις για κοινωνική ευαισθητοποίηση

α)Γιατί νομίζεις  πως ασχοληθήκαμε με αυτό το μάθημα;

β)Νομίζεις πως εσύ πρέπει να είσαι ευέλικτος στη ζωή σου ;  Γιατί;

γ)Θα μιλήσεις σε κάποιο φίλο ή συμμαθητή σου για την ανάγκη της προσαρμογής;

 

 

Δραματοποίηση σεναρίου

 

Αφηγητής  α.:

Αν σταθείς για να δεις τι ‘ναι αυτό που θωρείς στον καθρέφτη μπροστά σου που βλέπεις

Αφηγητής  β:

Να χαρείς ό,τι δεις είναι ωραίο να πεις την εικόνα  μας κτίζει ο νους μας

Αφηγητής  γ:

Στον καθρέφτη ό,τι πεις πρέπει εσύ να  το δεις  τότε μόνο οι άλλοι τα βλέπουν

Αφηγητής  δ:

Να κοιτάς και να λες βλέπω χάρες  πολλές  είναι εκεί και σε βλέπουν κι εκείνες

Αφηγητής  α:

Στον καθρέφτη αν σταθείς την ψυχή σου θα βρεις όμοιοι είμαστε πάντα με κείνη

Αφηγητής  β:

Για αυτό κοίτα να πεις ό,τι πρέπει να δεις στο κρυφό λογισμό σου σε κείνη

Αφηγητής  γ:

Να θυμάσαι  ό,τι πεις στον καθρέφτη θα δεις τη μορφή σου εσύ ζωγραφίζεις

Αφηγητής  δ:

Κι αν δεν έχεις να δεις μη θαρρείς δε μπορείς ό,τι τώρα σου λείπει  να βρεις

Αφηγητής  α:

Αν τις μούσες τιμάς θα σου πουν  να κρατάς των ωραίων ανθρώπων, τους τρόπους

Αφηγητής  β:

Αν κοιτάς  όπου πας ν’ αγαπάς να  φυλάς σαν αγίες τις χάριτες όλες

Αφηγητής  γ:

Αν με θάρρος  μιλάς και ρωτάς κι απαντάς στο σχολειό σου που  κτίζεται η γνώση

Αφηγητής  δ:

Τότε θα ‘χεις να δεις στον καθρέφτη ό,τι πεις τη μορφή την ψυχή και τη γνώση

Αφηγητής  α:

κάνε έτσι θα δεις στους αιώνες κανείς χωρίς νου και δουλειά δεν προκόβει

Αφηγητής  β:

Ταπεινά να  σταθείς στον καθρέφτη  μη δεις του Ναρκίσσου σημάδι κανένα

Όλοι μαζί

Στον καθρέφτη αν σταθείς συ θα πεις τι θα δεις Ο καθρέφτης θυμήσου δεν  βλέπει.

 

  1. Ανάθεση εργασιών

Γλωσσική ανάπτυξη.    Αναθέστε μια άσκηση από την γραμματική.

Μαθηματική ανάπτυξη.   Αναθέστε μια άσκηση από την πρακτική αριθμητική.

Αισθητικοκινητική ανάπτυξη.  Αναθέστε μια άσκηση ζωγραφικής αναπαράσταση

Μουσική ανάπτυξη.   Υπάρχει κάποιο μουσικό κομμάτι που νομίζετε ότι μπορεί να συνδυαστεί  με το θέμα μας