Ο προσανατολισμός
Στόχος:
1ος. Σε επίπεδο γνώσης: Να αναγνωρίζουμε αποσπά την προσοχή μας.
2ος. Σε επίπεδο ικανότητας: Να αγνοούμε τις παρενοχλήσεις.
3ος. Σε επίπεδο στάσης ζωής: Να αδιαφορούμε για ο,τιδήποτε μας αποσπά από τον σκοπό μας
Ορισμός:
Συγκεντρώνομαι στον στόχο μου (μάθημα ή ό,τι άλλο) σημαίνει ότι αδιαφορώ για ό,τι μου διασπά την προσοχή και αφοσιώνομαι στον σκοπό μου για να τελειώνω σύντομα και σωστά τις εργασίες μου.
Παράδειγμα:
Όταν κάνουμε μάθημα, δεν συζητώ για άσχετα πράγματα με τους γύρω μου.
Αποφεύγω να σκέφτομαι πράγματα ή γεγονότα, που είναι εκτός μαθήματος.
Ακούω οδηγίες και ζητάω συμβουλές όταν τις χρειάζομαι
Σχέδιο δράσης για το σπίτι και το σχολείο
Μάθετε τα παιδιά να αρχίζουν και να τελειώνουν κάτι μέσα σε λογικό χρόνο.
Διδάξτε με δικά σας παραδείγματα πώς συγκεντρώνεστε μέσα στη δουλειά σας .
Λέγετε ότι πρέπει να αποφεύγουμε τα ευχάριστα πράγματα όπως επισκέψεις, τηλεόραση, παιχνίδι όταν εργαζόμαστε
Να μην βρίσκουμε πολλές δικαιολογίες για να διακόψουμε την δουλειά μας.
Να θυμάσαι…
Αγνόησε ότι σε αποσπά από το σκοπό σου
Διαμαρτυρήσου όταν πραγματικά εμποδίζεται η προσπάθειά σου.
Συγκεντρώνομαι στο σκοπό μου
Διώχνω ή αγνοώ ό,τι με ενοχλώ
Βάζω στόχους
Δεν παρασύρομαι
Όποιος θέλει μπορεί
Λέξεις ή φράσεις κλειδιά .
Κάνοντας αυτά που έχεις να κάνεις, μη κοιτάς τι κάνουν οι άλλοι. Μένανδρος
Οι κοπιώδεις προσπάθειες φέρνουν τα λαμπρά επιτεύγματα. Δημόκριτος
Η μεγαλοφυΐα είναι ένα τοις εκατό έμπνευση και ενενήντα εννιά τοις εκατό προσπάθεια.. Τόμας Έντισον,
Το πάθημα του λαγού
- Προκαταβολικοί οργανωτές
- Τι σημαίνει « παρενόχληση »
- Πώς μπορείς να χάσει ο καλύτερος;
- Τι είναι το νόμπελ;
- Τι ήταν ο Αίσωπος
Το πάθημα του λαγού
Στο σχολείο του δάσους, που είχε ιδρύσει η θεά Άρτεμις, ένα μονοθέσιο σχολείο στους πρόποδες των Λευκών Ορέων της Κρήτης, τα «άλογα» ζώα μαθαίνουν γράμματα και λογική, για να γλιτώσουν από τους …λογικούς ανθρώπους, που επινοούν τόσα τεχνάσματα για να τα σκοτώνουν. Ένας μάλιστα, Νόμπελ τον λένε, έφτιαξε μια χημική ένωση, κάτι σαν μπαρούτι, και από τότε η πανίδα κινδυνεύει ακόμα περισσότερο. Η θεά Άρτεμις έπρεπε, από υποχρέωση ή καθήκον, κάτι να κάνει. Ήταν βλέπετε υπεύθυνη του κυνηγιού.
Σήμερα, στο μάθημα της γυμναστικής, ο λαγός και η χελώνα θα συναγωνίζονταν σε αγώνα δρόμου μεγάλων αποστάσεων, στο Μαραθώνιο. Έπρεπε να μάθουν στη χελώνα να τρέχει. Έτσι τουλάχιστον έλεγε το αναλυτικό πρόγραμμα. Δεν θα είχε δει, φαίνεται, χελώνα, αυτός που το έφτιαξε. ‘Έλεγε κι άλλα παράδοξα το πρόγραμμα εκείνου του σχολείου Το μελισσόπουλο, για παράδειγμα, που παρακολουθεί το ολοήμερο σχολείο, επειδή η μάνα του δουλεύει ήλιο με ήλιο, έπρεπε να μάθει να κολυμπάει, αν και όλοι ξέρουν ότι αυτό έχει γεννηθεί για να πετάει τόσο ωραία και του αρέσει.
Όταν δόθηκε, λοιπόν, το σύνθημα, ο λαγός, γεμάτος δικαιολογημένη σιγουριά για τη νίκη, έφυγε τρέχοντας πρώτος εμπρός, σαν τον Κόροιβο τον πρώτο Ολυμπιονίκη, του 776 π.Χ.. Η χελώνα ακολουθούσε πίσω αργά, σταθερά, υπομονετικά, με ελπίδα και αφοσίωση στο σκοπό της.
Ο ποντικός, το δαιμόνιο πειραχτήρι του δάσους, ήξερε ότι ο λαγός έχει μια αδυναμία. Πήρε, λοιπόν, δύο καρότα από την Ιεράπετρα ή από τη Νεμέα ή από τον Μαραθώνα –που να γνωρίσεις τα καρότα έτσι που μοιάζουν όλα- και κρατώντας τα στα χέρια, περίμενε να περάσει ο λαγός.
-Έλα, καημένε, πώς τρέχεις έτσι; του είπε μόλις τον είδε. Η χελώνα είναι ακόμη στα μισά του δρόμου. Άκου, τώρα που έχεις χρόνο, ένα ωραίο πρόβλημα-γρίφο. Αν το λύσεις, θα κερδίσεις ένα καρότο.
Ο λαγός, που τον «κτύπησε» ο ποντικός στην…..αδυναμία του, στάθηκε, το …μισοσκέφτηκε και τελικά του είπε:
– Άντε, πες το!
-Άκου και βρες το:
Ενάμισι κιλό καρότα κάνουν ενάμισι ευρώ. Πέντε κιλά καρότα, πόσα ευρώ κάνουν;
Ο λαγός άρχισε τους λογαριασμούς:
Τόσο συν τόσο ίσον τόσο.
Τόσο πλην τόσο ίσον τόσο.
Τόσο επί τόσο δια τόσο ίσον …
Τον είχε συνεπάρει τόσο πολύ η λύση του προβλήματος, που δεν κατάλαβε ‘ότι η χελώνα τον προσπέρασε και συνήλθε μόνο όταν άκουσε τις φωνές και τα χειροκροτήματα του πλήθους για το νικητή.
Η προσπάθεια είχε νικήσει το απρόσεκτο ταλέντο.
Ο λαγός περίλυπος και με θυμό για το ποντίκι είπε:
-Με νίκησαν οι …παρενοχλήσεις.
Α. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΗΛΩΤΙΚΗΣ ΓΝΩΣΗΣ
(Συγκλίνουσας σκέψης)
1.Ερωτήσεις μνήμης – παρατηρητικότητας
Λέγε μας ,υπήρχε δάσος σε αυτή την ιστορία;
Τι ζήτησε ο ποντικός από το λαγό:
Ποιες λέξεις περιγράφουν τον τρόπο που έτρεχε η χελώνα;
2.Ερωτήσεις επέκτασης
Τι προστάτευε η Άρτεμης;
Τι χρησιμεύει ο λαγός στον άνθρωπο;
Που βρίσκεται η Νεμέα;
3.Ερωτήσεις εκμαίευσης
Ποίοι είναι οι πρωταγωνιστές αυτής της ιστορίας;
Ποιος ήταν αυτός που δημιούργησε το πρόβλημα;
Ποίος χάρηκε πιο πολύ από όλους
Β. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΗΘΙΚΗΣ ΚΡΙΣΗΣ (αποκλίνουσας σκέψης)
4.Ερωτήσεις επανακατεύθυνσης
Εσύ σαν …Παιδαγωγός τι θα συμβούλευες τον ποντικό;
Εσύ σαν…δικαστής θα τιμωρούσες τους κυνηγούς;
Εσύ σαν…ψυχολόγος πώς κρίνεις το λαγό: καλό, αφελή κακό, απερίσκεπτο;
Γ. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ
(αποκλίνουσας σκέψης)
5.Ερωτήσεις εκμαιευσης
6.Ερωτήσεις διευκρίνησης
Γιατί ήταν λάθος αυτό που έκανε ο λαγός;
Πως χαρακτηρίζεις ορισμένα «πρόσωπα» της ιστορίας;
Γιατί ένιωθε τύψεις η θεά Άρτεμης;
7.Ερωτήσεις δικαιολόγησης
Τι αισθάνεται ο λαγός και γιατί; (Νύξη: π.χ. πόνο γιατί το αστείο εξελίχτηκε σε τραγωδία
Δικαιολόγησε την ίδρυση του σχολείου;
Τι σου άρεσε ή δε σου άρεσε σε όλη αυτή την ιστορία;
8.Ερωτήσεις αιτιολόγησης
Δ. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΚΗΣ ΙΚΑΝΟΤΗΤΑΣ
(αποκλίνουσας σκέψης)
9.Ερωτήσεις δημιουργικής φαντασίας
Πώς φαντάζεσαι την τάξη του σχολείου αυτού;
Περιέγραψε ένα άλλο διαφορετικό τέλος (κωμικό η τραγικό) αυτής της ιστορίας
Γράψε το …βιογραφικό της χελώνας η τι απέγιναν τα …καρότα
10.Ερωτήσεις δημιουργίας λογικών επιχειρημάτων
Γίνε ο συνήγορος υπεράσπισης των κυνηγών.
Γίνε ο συνήγορος κατηγορίας του ποντικιού
Γίνε ο συνήγορος κατηγορίας ή υπεράσπισης των κριτών του αγώνα.
Ε. ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗΣ ΕΥΘΥΝΗ
(αποκλίνουσες ερωτήσεις)
11.Ερωτήσεις για λήψη λογικών και ηθικών αποφάσεων
Τι πρέπει να υποσχεθούν ότι θα κάνουν στο εξής:
Ο ποντικός
Οι κυνηγοί
Ο λαγός
12.Ερωτήσεις για κοινωνική ευαισθητοποίηση
Γιατί ασχοληθήκαμε με αυτό το μάθημα;
Συμβαίνουν και στη ζωή μας παρόμοια περιστατικά;
Πρέπει να μιλήσεις και σε άλλους ανθρώπους γι αυτό το θέμα;
- Ανάθεση εργασιών
Γλωσσική ανάπτυξη. Αναθέστε μια άσκηση από την γραμματική.
Μαθηματική ανάπτυξη. Αναθέστε μια άσκηση από την πρακτική αριθμητική.
Αισθητικοκινητική ανάπτυξη. Αναθέστε μια άσκηση ζωγραφικής αναπαράσταση
Μουσική ανάπτυξη. Υπάρχει κάποιο μουσικό κομμάτι που νομίζετε ότι μπορεί να συνδυαστεί με το θέμα μας
Δραματοποίηση σεναρίου με τη σωστή συμπεριφορά
Την επαύριον της καζούρας του λαγου
ΛΑΓΟΣ: (Δακτυλικό μέτρο)
Είπαν δεν τρέχω!
Δέστε πως τρέχω!
στυλ που το έχω!
Φτάνει να τρέχω
έτσι όπως τρέχω.
Κι έννοια δεν έχω
ΠΟΝΤΙΚΟΣ: (Ιαμβικό μέτρο)
Λαγέ, τη γνώμη μου αν θες,
φτάνει να λες κι ας μην το κάνεις
για τούτο κάνε ότι και χθες,
στάσου και δες, ξανά δεν χάνεις.
ΛΑΓΟΣ: (Τροχαϊκό μέτρο)
Τρέχω τώρα, τίποτα άλλο
δεν μιλώ και σώπαινε
με ένα λάθος πάνω στ’ άλλο
και «θεός» δεν σώνεται
Όσοι έχουνε στο νου τους
να μη χάσουν τη ζωή
Μάθημα το πάθημά τους
Κάνουν λένε οι σοφοί
(Ιαμβικό μέτρο)
ΠΟΝΤΙΚΟΣ:
Λαγέ, για κοίτα τι βαστώ: καρότα, πρασινάδα.
ΛΑΓΟΣ:
Κλείνω τα μάτια και τα αυτιά. Ο πειρασμός μεγάλος.
ΠΟΝΤΙΚΟΣ:
Δεν έχουν λίπασμα αυτά και φάρμακα και ….ρέστα
Είναι τα οικολογικά, Μόνο νερό, για δες τα!
(αναπαιστικό μέτρο)
ΛΑΓΟΣ:
Ποντικέ δεν σιωπάς
Συ να χάσω ζητάς;
ΠΟΝΤΙΚΟΣ:
Βρε λαγέ δεν κοιτάς;
Σου έχω φέρει να φας;
ΛΑΓΟΣ:
Ποντικέ, πού το πας;
ΠΟΝΤΙΚΟΣ:
Λαγουδάκο, ρωτάς;
Δεν νικάς σαν πεινάς!
ΛΑΓΟΣ:
Ρε ποντίκι, δεν σκας!
Αν δεν τρέξεις νικάς;
(Ιαμβικό μέτρο)
ΠΟΝΤΙΚΟΣ:
Λαγέ πολύ με αγνοείς.
Κι ας λες πως είσαι φίλος
ΛΑΓΟΣ:
Φιλία, στη φιλία σου
μα στη δουλειά, «δουλειά μου»
ΠΟΝΤΙΚΟΣ:
Καημένε, που ακούστηκε
χελώνα να νικήσει
ένα ταχύτατο λαγό;
(Αμφιβραχίκό μέτρο)
ΛΑΓΟΣ:
Ο Ζήνων θυμάμαι το είπε παλιά
Ξεχνάω και κάποιο συγγνώμη παιδιά!
(Ιαμβικό μέτρο)
ΟΛΟΙ ΜΑΖΙ:
Ο Αίσωπος μας ο σοφός
Λέει δεν νίκησε ο λαγός
μα σαν μας είπε όλα αυτά
τον είπαμε παραμυθά